Aký bol rok 2012 v mestskej časti Košice Staré-Mesto?

Autor: Karol Till | 1.1.2013 o 23:29 | Karma článku: 4,29 | Prečítané:  458x

Minulého roku v októbri som dostal príležitosť spolupodieľať sa na fungovaní samosprávy mestskej časti Košice - Staré Mesto vo funkcii prednostu.  K tejto úlohe a zodpovednosti som pristupoval s patričnou dávkou rešpektu a taktiež očakávaní, nakoľko Staré Mesto patrí medzi kľúčové mestské časti v Košiciach. V tomto blogu sa pokúsim zhodnotiť stav a vývoj mestskej časti v oblasti poskytovania služieb občanom a taktiež kompetencií , ktoré mi boli zverené.  Takýto stručný odpočet považujem za dôležitý vzhľadom k dôležitosti funkcií zverených miestnej samospráve a z môjho pohľadu nízkej informovanosti  občanov o tom, čo pre nich mestská časť robí, resp. robiť môže.

 

Začiatok môjho pôsobenia na miestnom úrade bol spojený prevažne s analýzou a diagnostikou jednotlivých procesov a kompetencií v rámci úradu, kde sme identifikovali nedostatky vo viacerých oblastiach. V prvom rade sme upravili základné interné normy výkonu jednotlivých funkcií úradu a taktiež formálne požiadavky na pracovníkov úradu (napr. dress code,  systém internej komunikácie,  unifikácia externej komunikácie,  spôsob archivácie a funkčnosť archívu).  Zistili sme taktiež nedostatky v komunikačnom a informačnom systéme úradu, kde defekty boli hlavne v internej komunikácii medzi oddeleniami úradu a nekompatibilite softvérového vybavenia,  čo sa podarilo v relatívne krátkom čase a hlavne ekonomicky efektívne odstrániť. Za dôležitý výstup tohto procesu považujem,  že tie isté služby občanovi vieme poskytovať s nižším počtom zamestnancov, ako tomu bolo v minulosti. Z auditu fungovania subjektov prevádzkovaných mestskou časťou (Mestská krytá plaváreň, Múzeum V. Löfflera, Denné centrum) vyplynulo niekoľko závažných nedostatkov najmä v oblasti ekonomickej  a energetickej efektívnosti.  Nakoľko odborná a časová kapacita úradu je v špecializovaných oblastiach limitovaná, tak sme pre riešenie zistených nedostatkov iniciovali  stretnutie s dekanmi  Stavebnej fakulty Technickej Univerzity , Fakulty elektrotechniky a informatiky Technickej Univerzity ako aj Podnikovohospodárskej fakulty Ekonomickej Univerzity, ktoré sídlia v Košiciach. Výstupom týchto stretnutí je zostavenie expertných tímov z odborníkov pre jednotlivé oblasti, ktoré vypracovali odborné posudky týkajúce sa možností odstránenia nedostatkov (napr.  vypracovanie stavebno-technického posudku a elektroenergetického posudku pre Mestskú krytú plaváreň).  Dúfam, že takáto platforma spolupráce bude vzájomne prospešná pri riešení problémov mestskej časti aj do budúcna, a touto cestou sa taktiež chcem všetkým zúčastneným poďakovať.

V súčasnej dobe prevláda vo všeobecnosti tlak na čo najefektívnejšie nakladanie s verejnými prostriedkami, preto  sme pre zvýšenie transparentnosti zaviedli internú smernicu , kde ideme nad rámec zákona o verejnom obstarávaní,  ktorá určuje pre obstarávanie nad 2 000 eur formu elektronickej aukcie. Nepovšimnuté neostali ani prevádzkové náklady úradu, kde sa nám podarilo dosiahnuť úsporu nákladov na informatiku o 40%, nákladov na telekomunikačné služby o 20% a proces racionalizácie stále pokračuje. Prejavom efektívnosti zavedených opatrení je aj to, že aj rok 2012 uzavrieme s prebytkovým hospodárením, čím sa môže pochváliť máloktorá inštitúcia v rámci verejnej správy. Usporené prostriedky plánujeme použiť na zlepšenie čistoty a poriadku v Starom Meste, ako aj na skvalitnenie občianskej vybavenosti.

 

Čo pripravujeme?

 

V spolupráci  s Ministerstvom financií SR máme za sebou úvodnú fázu príprav pre zavedenie projektu IOM ( Integrované obslužné miesto), prostredníctvom ktorého by sa mali skvalitniť naše služby občanovi, keďže budeme môcť poskytovať výpisy z katastra alebo výpisy z ORSR použiteľné na právne účely a postupne aj iné služby.  Keďže v našej mestskej časti žije veľa občanov, ktorí v pokročilom veku, tak pre nich pripravujeme samostatný projekt  SOS systém,  ktorý by mal zlepšiť ich kvalitu života. Projekt SOS systém je vo fáze prípravy a v dohľadnej dobe by mal prejsť do implementačnej fázy. SOS systém budú môcť občania čoskoro využívať ako službu, ktorá je určená pre osamelých ľudí a dôchodcov so zdravotnými problémami. Pomocou elektronického zariadenia si sami dokážu rýchlo privolať lekársku pomoc. Zároveň pripravujeme ozdravenie a komplexnú rekonštrukciu Mestskej krytej plavárne, ktorá bude pravdepodobne financovaná kombináciou prostriedkov z fondov EÚ ako aj  iných prostriedkov v rámci verejnej správy. Mnohé projekty a opatrenia sú v štádiu príprav a ich realizácia je plánovaná na rok 2013, nakoľko by som nerád predbiehal, budeme naše zámery prezentovať priebežne .

Na záver by som rád požiadal všetkých,  aby  ma s konštruktívnymi nápadmi a zlepšujúcimi návrhmi  kontaktovali či už to mailom alebo osobne, rád Vás uvítam priamo na Miestnom úrade. Želám Vám príjemné prežitie záveru roka a  úspešný rok 2013.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Ovocinár: Vypestovať si vlastné ovocie je úplne iný zážitok

Vlastné ovocie má úplne inú chuť, ako to kúpené.


Už ste čítali?